Część 2 – metro

Niewiele osób wie, że historia budowy warszawskiego metra sięga już 1925 roku. To właśnie wtedy, 22 września, władze Warszawy podjęły uchwałę mówiącą o budowie dwóch linii kolei podziemnej. Pierwsza linia miała łączyć Muranów z pl. Unii Lubelskiej, druga zaś Pragę z Wolą. Pomimo podjętych już pierwszych działań i badań geologicznych, z powodu kryzysu władze Warszawy w roku 1930 musiały porzucić pomysł budowy metra, aby powrócić do niego 8 lat później.

Wszelkie plany budowy metra zostały ostatecznie przerwane przez wybuch II Wojny Światowej, a plany i dokumenty w większości zaginęły podczas Powstania Warszawskiego.

Zaraz po zakończeniu II Wojny Światowej powrócono do idei rozbudowania komunikacji w Warszawie, jednak ze względu na ogromne zniszczenia nie zdecydowano się na budowanie kolei podziemnej.

Mowa o budowie metra w Warszawie powraca w latach 50-tych, kiedy to Polska miała otrzymać „dar ZSRR dla narodu polskiego”. Ponoć polska władza miała do wyboru: budowę osiedla mieszkaniowego, Pałacu Kultury i Nauki oraz budowę metra. Jak wiemy, wybór padł na Pałac Kultury i Nauki.

Temat budowy metra w Warszawie powracał jeszcze wielokrotnie w latach 50-tych i 60-tych. Plany obecnej linii metra M1 powstały tak naprawdę w 1974 roku, a budowa ostatecznie ruszyła 15 kwietnia 1983 roku.

Linia Metra M1

Budowa tej linii metra trwała 25 lat. W tym czasie powstało 21 stacji na odcinku 23,1 km, który łączy dzielnice Ursynów – Bielany. Jako pierwszy powstał odcinek łączący Ursynów ze Śródmieściem, a dokładnie stacje Kabaty – Politechnika. W 1994 roku warszawskie metro na tym odcinku przejechało po raz pierwszy. Cztery lata później do użytku oddano również stację Centrum, co pozwoliło Warszawiakom na szybkie i wygodne podróżowanie z Ursynowa do ścisłego centrum miasta.

Również w roku 1998 ruszyły prace prowadzące tunel metra w stronę Bielan i wybudowano kolejne dziewięć stacji. 25 października 2008 roku ostatecznie zakończono prace nad linią metra M1.

Warto również wspomnieć, że według pierwszych planów ta linia metra miała być bogatsza o dwie stacje w centrum miasta: Plac Konstytucji oraz Muranów. Ze względu na brak środków finansowych ostatecznie zrezygnowano z ich budowy.

Linia Metra M2

Budowa drugiej linii metra M2 ruszyła oficjalnie 16 sierpnia 2010 roku. Do tej pory wybudowano 7 stacji, które łączą Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Pierwsze składy przejechały na tej trasie 8 marca 2015. W dalszych planach jest rozbudowanie odcinka zachodniego prowadzącego przez Wolę na Bemowo oraz wschodniego na Targówek, a cała trasa ma liczyć 21 stacji. Zakończenie prac nad budową II linii metra ma nastąpić w 2022 roku.

Chcesz wiedzieć więcej?

Masz pytania? Sugestie? Chcesz z nami pogadać? Możesz śmiało pisać, dzwonić lub po prostu skorzystać z formularza.

 

+48 605 082 335

 kontakt@kapsulahostel.pl

Dowcip 4, 00-051 Warszawa

Regulamin pobytu w hostelu